• ۱۳۹۵/۰۴/۲۵ ۱۴:۴۴:۱۸
  • در طراحی و معماری مسجد
  • توسط argan2
  • بازدید: 1533
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۱۷:۳۰:۱۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
حسینیه امینی ها

حسینیه امینی ها

 

حسینیه‌ی زیبای امینی‌ها یکی از بناهای بزرگ و زیبای قزوین است که توسط حاج محمدرضا قزوینی، از تجار معروف قزوین در سال ١۲٧۵ وقف عزاداران حسینی شد. این بنا دارای معماری، تزئینات، آینه‌کاری و زیبایی‌های بصری بسیاری است.

حسینیه امینی ها

این بنای ارزشمند، در قسمت غربی رودخانه دیزج ساخته شده است. سال‌ها بعد، ابتدای این رودخانه پر و صاف شد تا خیابات مولوی به جای آن احداث شود. حسینه‌ی امینی‌ها، عمارتی قدیمی، تو در تو و پیوسته است که سالیان سال مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است.

حسینیه امینی ها

به لحاظ معماری در میان حسینه‌ی امینی‌ها، سه تالار ساخته شده است که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب، بین دو حیاط شمالی و جنوبی قرار گرفته است. تالارهای این بنای دیدنی دارای ارسی‌های زیبایی هستند که در زمان روضه خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌شوند و محوطه‌ای بزرگ،سر پوشیده همراه با آیینه‌کاری‌ را تشکیل می‌دهند. در انتهای‌ دو تالار، دو اتاق‌ قرار دارد. تالار وسطی‌ دارای‌ رف‌های‌ کاسه‌ای‌، طاقچه‌ها، آینه‌‌کاری‌ و گچ‌ بری‌های‌ خاص و زیبایی است که با دو پنج دری‌، به‌ تالار شمالی‌ و جنوبی‌ و با شش در، به ‌اطاق‌های‌ اطراف ‌متصل‌ می‌شود. بالای‌ پنج‌ در که‌ به ‌ایوان‌ شمالی‌ راه‌ پیدا می‌کند، به‌ سه‌ بخش‌ تقسیم‌ و با گچ‌بری‌، آینه‌‌کاری‌ و نقاشی‌ روی‌ چوب‌ مزین شده‌ است‌، تالار جنوبی‌ با نُه دهنه اُرُسی ‌کشویی‌ مشبک‌ و شیشه‌های‌ رنگی‌ آراسته شده است. در وسط تالار بزرگ، چهلچراغ زیبایی آویزان است. زیر تالارها خالی است و در آنجا سردابه، زیرزمین، شربت‌خانه و انباری ساخته‌ شده است.

حسینیه امینی ها

جدا از همه‌ی تزئینات و آینه‌کاری‌های بی‌نظیر این مجموعه، فرش‌های یک تخته و عتیقه‌ی موجود در اینجا نیز تماشایی هستند. حاج محمد رضای امینی برای خیرات در سال ۱۳۰۳ ه.ق این بنا را جهت روضه خوانی در ایام محرم و پذیرایی از عزاداران وقف نمود.

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.