• ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ۰۰:۲۰:۲۵
  • در برترین های معماری ایران
  • توسط argan2
  • بازدید: 2267
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۱:۱۳:۵۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
پل سفید اهواز

پل سفید اهواز

 

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پلهای شهر اهواز می باشد که یکی از نمادهای شهر اهواز محسوب می گردد. این پل در سال 1315 ه. خ بر روی رودخانهکارون ساخته شده است. این پل دارای دو قوس بتنی 12 و 20 متری است.

 

مهندسی آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسی های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود، پس گرفتند که این عمل انگلیسی ها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتدایی ترین وسایل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهره برداری کرد.

نحوه بسته شدن قرارداد و چگونگی اجرای پل

در تاریخ 10 خرداد 1312 از طرف ریاست اداره بهره برداری راه آهن ناحیه جنوب اهواز (اریک کسوندسن) و معاونت فنی و مهندسی سیف الله خان مشاور پروژه ساختمان، یک پل جدید بر رویرود کارون جهت عبور و مرور اهالی شهر اهواز در یازده صفحه به وزارت کل طرق و شوارع داده و سه محل برای احداث پل پیشنهاد گردید. تا این زمان تنها پل معلق بر روی رودخانه کارون پل فلزی راه آهن (پل سیاه) بود که برای اتصال راه آهن سراسری به بندر شاپور در سال 1308 احداث شده است.

در تاریخ 17 خرداد 1313 قراردادی در 12 ماده بین میرزا علی خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکارلیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت منعقد و طبق قرارداد مسئولیت ساختمان پل کارون اهواز و امتحان زمین و تهیه نقشه های اصلی به شرکت مذکور که به اختصار (سنتاب) نامیده می شد واگذار گردید، کل هزینه عملیات مربوط به پل کارون که بایستی به موجب قرارداد پرداخت می شد، مجموعاً پنج میلیون و هفتصد و هشت هزار ریال (000/708/5 ریال) برآورد گردید. که پرداخت آن طی 12 فقره چک به عهده بانک ملی ایران واگذار گردید. فولاد مورد نیاز و سایر مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شرکت سنتاب پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکلهم به کشور سوئد داده شد.

پل سفید اهواز

بر اساس ماده 3 این قرارداد انجام کار بعد از تصویب نقشه های تفصیلی و امضاء قرارداد بیست ماه تعیین گردید و طبق شش ماه شرکت سنتاب موظف بود یک نفر نماینده با اختیارات تام برای مذاکرات و تصمیمات مربوط به امور ساختمان در محل کار تعیین نمایند و در همین بند از قرارداد اداره راه آهن جنوب نیز نماینده وزارت طرق و شوارع به منظور نظارت در اجرای عملیات ساختمانی، طبق نقشه های مصوب معرفی گردید.

یک ماه بعد از تاریخ 20 مرداد 1313 گونتربرگ از طرف شرکت سنتاب به سمت ریاست ساختمان پل اهواز منصوب و بعنوان نماینده شرکت مذکور به اهواز اعزام شد. مهندس سیف الله خان مشاور از طرف وزارت طرق و شوارع به نمایندگی انتخاب شد.

در اوایل مهرماه 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و در دوم شهریور همان ماه به منظور استحکام زمین برای شالوده ریزی پایه های پل از شرکت نفت درخواست وسایل حفاری شده که در اواخر همین ماه یعنی در 28 مهرماه 1314 اولین پی کنی آن آماده گردید و تا 20 بهمن ماه همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل بر اساس طرح (ک. لوبرک استاد فرهنگستان استکهلم) پی کنی و بتون ریزی شد. در ماههای اردیبهشت و تیر ماه سال 1314 دو پایه باقیمانده آن تکمیل شد. فطعات فلزی پل که در کارخانه «مولارک استاد» سوئد ساهته گردید بهم متصل، سپس از «دوبه» راه آهن بوسیله جرثقیل کشتی فلورستان متعلق به کمپانی استریل در روز 18 مرداد 1314 اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا کشیده شد.

پل سفید اهواز

در 12 مرداد 1315 بتون ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در 15 مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد و در 24 مرداد همان سال ضمن شروع سیم کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب اعلام شد که پل اهواز 14 روز دیگر برای تحویل حاضر می شود.

اولین آزمایش پل

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام ده و نیم روز در 30 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه 1315 افتتاح و با رعایت اینکه:

در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت 1-نباشد.

چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.2-

3-سرعت حداکثر اتومبیل روی پل 5 کیلومتر در ساعت باشد.

و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.

پل سفید اهواز

اولین بازسازی پل سفید

در تابستان سال 1389 عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز عملیات مرمت و بازسازی این پل در حال انجام است و با مساعد شدن شرایط جوی عملیات جوش کاری اتصالات و قطعات فرسوده و همچنین رنگ آمیزی پل انجام می شود. همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شده اند و پس از پایان عملیات رنگ آمیزی، عملیات نورپردازی پل سفید اهواز آغاز می شود تا این پل در ایام نوروز جلوه ای خاص داشته باشد.

پل سفید اهواز

هدف از بازسازی

رفع خطرات احتمالی، به لحاظ گذشت15 سال از عمر- مفید پنجاه ساله پل

بهینه سازی، مرمت و احیاء سمبل تاریخی شهر-

مراحل اجرایی پروژه

که شامل عملیات تخریب بتن کف، نصب قطعات فلزی، بتون ریزی و کف سازی، ساخت نرده مناسب، سند بلاست و رنگ آمیزی مجدد کل قطعات فلزی پل و نورپردازی با استفاده از فیبر نوری می باشد.

هزینه و روش اجرا

این پروژه با اعتبار 5/7 میلیارد ریال و در سه فاز اجرایی برنامه ریزی شده است

- فاز اول شامل سه دهانه وسطی

 

- فاز دوم شامل دهانه بزرگ غربی

- فاز سوم شامل دهانه بزرگ شرقی

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ 1378/08/26 با شمارهٔ ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگان معماری دنیای اطلاعات معماری

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.