• ۱۳۹۵/۰۴/۰۷ ۱۱:۰۷:۲۹
  • در طراحی و معماری مسجد
  • توسط argan2
  • بازدید: 2103
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ۱۹:۵۵:۳۰
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مسجد جامع افین

مسجد جامع افین

مسجد جامع افین را می توان از نظر سبک معماری و ظرافت، یکی از زیباترین مساجد خراسان جنوبی قلمداد کرد. این مسجد دارای فضاهای مختلفی از جمله ایوان اصلی، شبستان های شرقی و غربی و گنبدخانه می باشد. در دو طرف ایوان دو ستون گچبری زیبا و یک حاشیه آجرکاری با نقش چلیپا دیده می شود. در سرتاسر ایوان در بالا سوره نون والقلم به خط زیبای ثلث نگاشته شده است. در انتهای ایوان نیز کتیبه ای وجود دارد که احتمالاً نام بانی بنا و یا مرمت گر بنا نوشته شده است.

در دو طرف ایوان دو شبستان شرقی و غربی وجود دارد که از طریق آن می توان به طبقه دوم بنا و همچنین گنبدخانه راه پیدا کرد. پوشش این قسمت به صورت طاق و تویزه با گنبد در قسمت میانی می باشد. گنبدخانه(شبستان زمستانی) از سه فضای مربع شکل تشکیل شده که در دو طرف، طاق و تویزه هایی به شکل خوانچه پوش و در قسمت میانی گنبدی با کاربندی دوازده ضلعی اختری برپایه هشت ضلعی می باشد. در کنار محراب ایوان اصلی منبری آجری و زیبا وجود دارد که با گچ بری ظریف و نقوش هندسی تزئین شده است. محراب ایوان اصلی نیز بسیار پرکار و درخور توجه است. این محراب دارای نقوش مختلف گچ بری می باشد، در بالا نقوش اسلیمی و ختایی با اسم جلاله(الله) و در میانه با حدیثی از پیامبر اکرم(ص) با این مضمون:

الصلوه عماد الدین من اقامها اقام الدین و من ترکها فقد هدم الدین.

در زیر طاق نیز تزئینات گچبری با نقوش هندسی دیده می شود. با توجه به فرم معماری و تزئینات بکار رفته در مسجد قدمت آن به دوره تیموری می رسد. در حال حاضر کار بازسازی دیوار محیطی، که صحن و سرای مسجد را در بر می گیرد به وسیله سنگ لاشه و ملات سنتی شروع شده است. مسجد جامع افین در روستای افین و در ۸۶ کیلومتری جنوب شرق قاین، در میان درّه ای زیبا و در ساحل رود دائمی افین قرار گرفته است و با شماره ۲۱۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسجد جامع افین از آثار دوره تیموری واقع در روستای افین از توابع شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی می‌باشد که عملیات مرمت این بنا از سال ۱۳۵۲ آغاز و همچنان ادامه دارد.





















اشتراک

MOD_AMC_HAS_C1 نظر دهی

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.